15:47:00

Wiosenne zbiory dla zdrowia i urody: Pokrzywa


Ile razy zdarzało się Wam kupować suplementy diety lub kosmetyki z ekstraktami roślinnymi? Mi wiele, nie ma w tym nic złego. Tabletki ze skrzypem polnym, wcierki z pokrzywą, odżywki z tatarakiem... Koncerny farmaceutyczne oraz kosmetyczne często korzystają z dobrodziejstw natury i bardzo dobrze. Ale co powiecie na to, żeby samemu wybrać się na małe zbiory, pozrywać trochę popularnych chwastów i skorzystać z tego co daje nam sama natura?



Już dawno temu na komunię dostałam wymarzony rower (tak, w czasach kiedy to jeszcze nowy rower na komunię był szczytem marzeń, a nie najnowszy iPhone, iPad albo quad). Testowanie możliwości nowego prezentu zakończyło się niezwykle widowiskowym upadkiem prosto do głębokiego rowu. I to nie byle jakiego, tylko takiego pełnego pokrzyw, które wtedy były wyższe ode mnie. Poparzona od czubka głowy po sam koniec najmniejszego palca u stopy, leżąc w wannie pełnej zimnej wody, poprzysięgłam sobie, że to ostatni raz, kiedy choćby na pół metra zbliżyłam się do pokrzywy. 
Wybaczcie mi taką małą prywatę na początek, ale zawsze uśmiecham się pod nosem na to wspomnienie, gdy teraz z własnej i nieprzymuszonej woli, wchodzę w gęste pokrzywy i ochoczo zbieram je do koszyka z równą przyjemnością co piękne, polne kwiaty. 

Bo to co często możemy uznać za zwykły i niepotrzebny chwast, który próbujemy usunąć z ogrodu czy też omijać szerokim łukiem na spacerach, może okazać się bardzo dobrym przyjacielem naszego zdrowia i urody. Dlatego dziś porozmawiamy dobroczynnym działaniu pokrzyw, które zebrane wiosną mogą nam służyć przez cały rok. 

Zbieranie pokrzywy i przepisy na pokrzywę blog

Pokrzywa jest bogactwem witamin, minerałów, makro i mikro elementów. Znajdziemy w niej między innymi witaminę C, K, B2, A i E, krzem, magnez, żelazo, fosfor, siarkę, kwas foliowy i mrówkowy, serotoninę, cynk, aminokwasy, sole mineralne, chlorofil i wiele innych. 

Jakie korzyści daje pokrzywa?

  • wzmocnienie i odżywienie włosów
  • wzmocnienie paznokci
  • działanie przeciwzapalne i antybakteryjne
  • wzmocnienie cebulek włosów i zapobieganie ich wypadaniu
  • właściwości przeciwutleniające i ochrona przed wolnymi rodnikami
  • wzmocnienie i oczyszczenie skóry
  • zapobieganie i leczenie zmian skórnych
  • ograniczenie łojotoku
  • zwalczanie łupieżu
  • zapobieganie niedokrwistości 
  • leczenie anemii
  • wzmocnienie układu odpornościowego
  • poprawę mikrokrążenia skóry
  • oczyszczenie organizmu
  • przyspieszenie metabolizmu


Gdzie i kiedy zrywać pokrzywę?

Najlepszy czas na zbiory pokrzywy zaczyna się już w kwietniu i kończy w maju. Ważne, żeby zerwać pokrzywę jeszcze zanim zacznie kwitnąć, bo po tym jest już dla nas tak bardzo wartościowa. Im młodsza pokrzywa tym lepiej. 

Bardzo ważne jest również zwracanie uwagi na to gdzie ją zbieramy. Uważajcie czy pokrzywa, którą zbieracie nie była wcześniej niczym pryskana. Unikajcie też zbiorów pokrzywy przy drogach, bo będzie zanieczyszczona. Jeśli jednak nie macie innego miejsca, pamiętajcie o tym, żeby przed suszeniem dokładnie umyć ją ze wszystkich zabrudzeń.

Suszyć należy w chłodnych i ciemnych pomieszczeniach. Nie suszcie pokrzywy na słońcu, ponieważ wtedy traci wiele swoich właściwości. Ususzone liście powinny być ciemnozielone i łatwo kruszyć się w palcach. Jeśli natomiast nie macie możliwości takiego suszenia, możecie użyć do tego uchylonego piekarnika i suszyć w niskiej temperaturze lub suszarki do warzyw i owoców.

Dobrze wysuszoną pokrzywę należy przechowywać w szczelnie zamkniętych szklanych lub plastikowych pojemnikach, w ciemnych miejscach. 


Przeciwwskazania do stosowania pokrzywy

Najlepsze rezultaty z picia pokrzywy będą wtedy, gdy będziemy ją pić regularnie. Należy natomiast pamiętać o tym, żeby nie pić jej długotrwale i robić przerwy. 
Głównymi przeciwwskazaniami do picia pokrzywy jest zespół policystycznych jajników, cysty, nowotwory macicy, choroba Cushinga.
Pokrzywa nie jest również polecana osobom chorującym na cukrzycę i przyjmującym leki, ponieważ może dodatkowo wzmacniać ich działanie. Może mieć też działanie rozrzedzające krew, dlatego powinny jej unikać osoby, które stosują leki o takim działaniu. 
Natomiast kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny skonsultować się wcześniej z lekarzem.

Zbieranie pokrzywy i przepisy na pokrzywę blog

Przykładowe zastosowania pokrzywy


  • Płukanka i wcierka wzmacniająca włosy
Niewielką garść suszonych liści pokrzywy wystarczy zaparzyć i odstawić do wystygnięcia. Tak przygotowany napar możemy wykorzystać do ostatniego płukania włosów po myciu jako płukankę, lub przelać do niewielkiego pojemniczka i zastosować jako wcierkę do skóry głowy. Pokrzywa wspomoże walkę z łupieżem i wypadaniem włosów, wzmocni je i nada pięknego blasku.

Nie radziłabym tylko stosowania świeżej pokrzywy, zwłaszcza przez blondynki, bo może Wam przypadkiem zabarwić włosy na zielono ;)


  • Tonik pokrzywowy
Napar z pokrzywy świetnie sprawdzi się również jako tonik. Pokrzywa oczyści cerę, wzmocni naczynia krwionośne, zredukuje nadmierne przetłuszczanie, zadziała przeciwzapalnie i łagodząco oraz wspomoże leczenie niedoskonałości. Tonik bez problemu możemy dodatkowo wzbogacić  na przykład sokiem z aloesu lub cytryny, witaminą A+E w kapsułkach, czy też kilkoma kroplami ulubionego oleju, które dodadzą kolejnych właściwości pielęgnacyjnych. 

  • Herbatka pokrzywowa
Pokrzywą warto wzmacniać się zwłaszcza od wewnątrz. Pita regularnie wzmocni naszą skórę, włosy i paznokcie, a do tego ma mnóstwo innych prozdrowotnych właściwości, o których pisałam Wam wyżej.
Możemy kupić taką bez najmniejszego problemu w większości sklepów, ale wierzcie mi, ta zebrana samodzielnie i prawidłowo wysuszona smakuje o wiele lepiej. Dodatkowo mamy pewność gdzie i kiedy pokrzywa została zebrana oraz to, że nie ma w niej żadnych zbędnych dodatków. 

  • Sok z pokrzywy
Jeżeli nie odpowiada Wam smak naparu z pokrzywy i przez to ciężko jest się Wam zmusić do jej regularnego picia, ale mimo to chciałybyście móc korzystać z jej dobroczynnych właściwości, możecie zrobić z niej sok. 
Świeże, dokładnie umyte i osuszone liście pokrzywy należy po prostu przepuścić przez sokowirówkę, a jeśli jej nie macie możecie skorzystać z maszynki do mielenia mięsa, odcedzić powstały sok i pić codziennie po jednej łyżce. Z pół kilograma liści powinno wyjść około 250 ml soku i jedynym minusem jest tylko jego przechowywanie. W ciemnej butelce w lodówce może być przechowywany około 2-3 dni. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby zrobić na raz więcej soku, zamrozić go choćby w pojemniczkach na lód i cieszyć się przygotowanymi porcjami dłużej. 

A jeśli lubicie świeże owocowe lub warzywne koktajle, możecie do nich poza innymi składnikami dorzucać garść młodych liści pokrzywy. 

Zbieranie pokrzywy i przepisy na pokrzywę blog

Przyznam, że planowałam ten post jako zbiór przynajmniej kilku roślin, za którymi warto się teraz rozejrzeć. Jednak już o samej pokrzywie wyszedł dość długi tekst i dlatego powstanie kilka wpisów z serii o wiosennych zbiorach, które będą pojawiać się już niedługo. Możecie spodziewać się między innymi mniszka lekarskiego i pysznego miodu jaki można z niego zrobić oraz na pewno mojego ulubionego skrzypu polnego ;)

A teraz to Wy powiedzcie mi czy też zbieracie wiosną pokrzywę oraz w jaki sposób najczęściej ją używacie ;)


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z NOWYMI POSTAMI!

                        


INSTAGRAM @MISSLILITH

Copyright © 2017 Miss Lilith